ورود

كلمه رمز خود را فراموش كرده ايد؟

كساني كه Online هستند
در مجموع 1 كاربر Online ميباشد :: 0 كاربر ثبت نام شده، 0 كاربر مخفي و 1 مهمان

هيچ كدام

[ مُعاينة اللائحة بأكملها ]


بيشترين آمار حضور كاربران در سايت برابر 79 و در تاريخ الخميس ديسمبر 20, 2012 2:08 am بوده است.
المواضيع الأخيرة
» امتحانات دانش آموزان در سایر روزهای هفته برگزار شود
الإثنين نوفمبر 23, 2015 3:54 pm من طرف بهروز ستاری

» نتوانستیم برای اشتغال زندانیان برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم
الإثنين نوفمبر 23, 2015 3:53 pm من طرف بهروز ستاری

» مجمع کشورهای صادرکننده گاز در محل اجلاس سران
الإثنين نوفمبر 23, 2015 3:51 pm من طرف بهروز ستاری

» مجال دادن به مردم در فعالیت های صحیح اسلامی
الإثنين نوفمبر 23, 2015 3:42 pm من طرف بهروز ستاری

» بدهی نظام سلامت را پرداخت می کنیم
الإثنين نوفمبر 23, 2015 3:41 pm من طرف بهروز ستاری

» هزار میلیارد تومان از بدهی بیمه ها به نظام سلامت پرداخت شود
الإثنين نوفمبر 23, 2015 3:40 pm من طرف بهروز ستاری

» برگزاری انتخاباتی پرشور در اسفند
الإثنين نوفمبر 23, 2015 3:39 pm من طرف بهروز ستاری

» عرضه بيمه نامه عتبات عاليات اربعين
الإثنين نوفمبر 23, 2015 3:38 pm من طرف بهروز ستاری

» نرخ تورم مناطق شهری را در دوازده ماه
الإثنين نوفمبر 23, 2015 3:17 pm من طرف بهروز ستاری

» مسابقات هندبال قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک
الإثنين نوفمبر 23, 2015 3:17 pm من طرف بهروز ستاری

» لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی سیستان
الإثنين نوفمبر 23, 2015 3:16 pm من طرف بهروز ستاری

» تسريع در صدور رواديد زائران اربعين
الإثنين نوفمبر 23, 2015 3:15 pm من طرف بهروز ستاری

» بیست و هفتمین رییس مجلس ترکیه
الإثنين نوفمبر 23, 2015 1:53 pm من طرف بهروز ستاری

کتاب سرخ - مجموعه سخنان حکيم ارد بزرگ

أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
فرزانه شیدا - 946
 
ژاله گلستان - 676
 
حسین رخشان فر - 409
 
parisa - 369
 
behnam - 335
 
سعیده خردمند - 306
 
Hamid Alipour - 277
 
بهروز ستاری - 240
 
مهین صابری - 238
 
asal vahidi - 229
 


:: چه چیز، اثر هنری است؟؛ درباره کتاب «پرسش از هنر ماخذ : مجله ی اینترنتی « وازنا»

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي اذهب الى الأسفل

:: چه چیز، اثر هنری است؟؛ درباره کتاب «پرسش از هنر ماخذ : مجله ی اینترنتی « وازنا»

پست من طرف فرزانه شیدا في الأربعاء يناير 27, 2010 8:25 am


:: چه چیز، اثر هنری است؟؛ درباره کتاب «پرسش از هنر
به قلم :محمد نجفی:


بلیط کنسرتی را دست دارید که قرار است در آن یکی از بزرگ‌ترین نوازندگان پیانو
به اجرای قطعاتی برگزیده بپردازد. افتخار حضور در چنین برنامه‌ای، تجربه‌ای بی‌نظیر برایتان به حساب می‌آید. روز موعود فرا می‌رسد و شما خودتان را به محل برگزاری کنسرت می‌رسانید. کاملاً خود را آماده کرده‌اید تا اجرایی بی‌نظیر را بشنوید. حالا دیگر صندلی‌تان را پیدا کرده‌اید و در جای‌تان نشسته‌اید. همه حاضران چون شما مشتاقانه منتظرند. عاقبت پیانیست محترم می‌آید و با وقار همیشگی‌اش پشت پیانو می‌نشیند. سکوت حکم‌فرما شده است. حاضران همگی سکوت کرده‌اند، سکوت محض. 4 دقیقه و 33 ثانیه می‌گذرد. پیانیست محترم بلند می‌شود، راهش را می‌کشد و می‌رود بی‌آن‌که به انتظار شما پاسخی در خور داده باشد، بی‌آن‌که چیزی نواخته باشد.

این واقعه یک واقعه خیالی نیست. این پیانیست محترم «جان كيج»، موسيقيدان انقلابي آمريكايي است که این قطعه‌اش به قطعه 4 دقیقه و 33 ثانیه معروف شده است. پرسش در این‌جا کمابیش چنین است: كيج چه کرده است؟ در هنرمندی او شکی نیست اما او که چیزی ننواخته است! چه می‌توان گفت درباره این قطعه نواخته نشده؟ آیا این کاری که او کرده عملی هنرمندانه محسوب می‌شود؟

چنین واقعه‌ای احتمالاً پرسشی را به میان می‌کشد که از دیرباز همواره در میان بوده و هر کسی از منظری کوشیده پاسخی برای آن دست و پا کند: «هنر چیست؟». پرسشی که در پی «چیستی هنر» است و نایجل واربرتون،‌ کوشیده است در کتابش «پرسش از هنر» به آن بپردازد، آن‌ هم از نگاه اندیشمندانی که در فلسفه به عنوان فیلسوفان تحلیلی شناخته می‌شوند و بیشتر به هنرهای تجسمی نظر داشته‌اند.

به زعم مؤلف این کتاب، فلسفه، فعالیتی انتقادی است با استفاده از مفاهیمی در قالب واژگان و فیلسوفان صرفاً عقایدشان را بیان نمی‌کنند بلکه از آن‌ها با دلیل و برهان دفاع می‌کنند. آن‌ها دلیل اقامه می‌کنند، تعریف می‌آورند و وضوح می‌بخشند. در چنین چارچوبی است که واربرتون می‌کوشد به پرسش از هنر، پاسخی فلسفی بدهد، پاسخی که چندان هم ساده نمی‌نماید. وی در کتاب خود طیفی از کوشش‌های فلسفی برای تعریف هنر را بررسی می‌کند، گستره‌ای شامل صورت‌گرایی کلایو بل، بنیان‌گرایی آر. جی. کالینگوود، رویکرد ویتگنشتاینی مبتنی بر نفی امکان تعریف، نظریه نهادی جرج دیکی و تعریف قصدی – تاریخی جرولد لوینسون. نقطه قوت کتاب واربرتون هم در همین جاست. او هرگز تلاش نمی‌کند پای همه چیز را در پاسخ به پرسش «هنر چیست؟» به میان بکشد و تمامی پاسخ‌های موجود در تاریخ فلسفه را بازگو کند. او کاری فلسفی کرده است و چندتایی فیلسوف و اندیشمند معاصر را برگزیده است. وی در ابتدا می‌کوشد تبیینی ساده – و نه سطحی – از آراء اندیشمند موردنظرش ارائه کند و با مثال‌هایی به بحث خود وضوح ببخشد و در نهایت انتقاداتی را که به هر یک وارد است برمی‌شمارد. توجه به اولویتی که واربرتون به هر یک از نظریات طرح شده در کتابش داده است نیز مهم است. بحث‌های طرح شده در این کتاب به نحوی پیش رفته‌اند که خواندن هر فصل نیازمند مطالعه فصل پیشین است و در نهایت فصل پنجم کتاب با عنوان «خب، نتیجه؟» بدون مطالعه فصل‌های قبل گیج‌کننده خواهد بود.

این کتاب نتیجه‌ای بدبینانه را طرح می‌کند: همه کوشش‌های فلسفی عمده اخیر برای تعریف هنر تا اندازه‌ای ناکافی بوده‌اند و هنوز هیچ کدام شرح قانع‌کننده‌ای از چیستی هنر به دست نداده‌اند. شاید همین نتیجه‌گیری بدبینانه سبب شده است که مؤلف در آخرین فصل تأکید کند که هنر نه فقط در سطح پیدا بلکه در سطح نسبتمند و ناپیدا نیز تعریف‌ناپذیر است. فرضیه نهایی واربرتون این چنین است: هنر تعریف‌ناپذیر است زیرا با توجه به ادله موجود، پذیرفتنی‌ترین دیدگاه همین است. آثار هنری گوناگون آن‌گونه که در این کتاب مورد بحث قرار گرفته‌اند در قالب الگویی از شباهت‌های هم‌پوشان و به لحاظ فرهنگی معنادار به هم مربوطند. ما می‌توانیم واژه «هنر» را به نحو کارآمدی به کار گیریم و به هنگام صحبت کردن درباره هنر متوجه منظور یکدیگر شویم، اما نه بدان جهات که همه آثار هنری عنصری ذاتی دارند که هنر را به آن صورتی که هست در می‌آورد.

واربرتون در پایان کتاب خود و پس از بیان این نتیجه بدبینانه باز به عقب باز می‌گردد و و این پرسش را بررسی می‌کند که فایده تعریف چیست؟ وی سه فایده برای تعریف هنر بر می‌شمارد: اول کمک به ما تا درباره نمونه‌های دشوار تصمیم بگیریم. دوم می‌تواند با التفات به گذشته روشن سازد که چرا آن چه هنر نامیده شده هنر است و در نهایت می‌تواند به ما بگوید که کدام اشیا در جهان احتمالاً ارزش توجه خاص و دقیق دارند. واپسین سخن واربرتون توجه به ناپایداری زندگی و تمرکز بر آثار هنری جزئی در پاسخ به این پرسش است که چرا آن‌ها هنرند و چرا برای ما ممکن است واجد اهمیت باشند. به گفته او ما نهایتاً باید به خود آثار هنری بازگردیم.

چاپ اول کتاب «پرسش از هنر» نوشته نایجل واربرتون با ترجمه مرتضی عابدینی‌فرد با شمارگان 1650 نسخه و قیمت 2400 تومان در سال 1388 از سوی انتشارت ققنوس منتشر شده است.



اين مطلب پيش از اين در كتاب هفته، در تاريخ 9 آبان 1388 منتشر شده است.



آخرین مطالب
:: برنامه دوره‌های آزاد مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اعلام شد
:: پايگاه «واژنامه‌ي تخصصي فلسفه» راه‌اندازي شد
:: راهی به جهان هایدگر؛ درباره كتاب «چگونه هایدگر بخوانیم؟»
:: درباره ترجمه «چگونه هایدگر بخوانیم؟»؛ يادداشت مترجم
:: گزارشي از نشست نقد و بررسي كتاب «جهان مسطح است» در شهر كتاب
:: آیا می‌توان قضاوت‌های اخلاقی موجهی داشت؟
:: گزارشي از نشست نقد و بررسی کتاب «بوطیقای ساختگرا»
:: هرمنوتیک کمیک - 3
:: هرمنوتیک کمیک - 2
:: هرمنوتیک کمیک - 1
:: «کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان» بررسی شد
:: آيينه‌هاي كيهاني بررسي شد
:: نوامیس کتاب چهارم
:: هدايت و سويه‌هاي تاريك ما؛ درباره‌ي كتاب «خواننده‌ي كور»
:: جمهوري سكوت
:: درس‌گفتارهايي در فلسفه دين
:: برونو بائر
:: آرنولد روگه
:: پوليس
:: نقد و نگاهي به «درخشش ابن رشد در حكمت مشاء»، برنده جايزه كتاب سال
:: آزادي آكادميك
:: پسوند
:: فلسفه در ایران به بن‌بست رسیده است
:: دانلود خلاصه مقالات فارسي همايش بين‌المللي فلسفه اسلامي و چالش‌هاي جهان امروز
:: پوسترهاي همايش بين‌المللي فلسفه اسلامي و چالش‌هاي جهان امروز
:: کانت ایرانی به روایت دکتر مجتهدی و دکتر کلباسی
:: «رودكي» و مطالبي درباره هيچكاك، دن چاون و هرتا مولر
:: چه چیز، اثر هنری است؟؛ درباره کتاب «پرسش از هنر»
:: هنر در عصر رنسانس؛ درباره کتاب «هنر رنسانس»
:: بوناونتورا و فلسفه اسلامی
http://www.isphilosophy.ir/post-819.aspx

فرزانه شیدا
آموزگار انجمن
آموزگار انجمن

تعداد پستها : 946
امتیاز : 78152
تعداد تشکرهای انجام شده از این کاربر : 164
Join date : 2009-12-17

خواندن مشخصات فردي http://fsheida.blogsky.com/

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي بازگشت به بالاي صفحه


 
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد